Na trhu minigolfových loptičiek majú niektoré kúsky špecifické postavenie. Jednak to môže byť dané pozitívnym ohlasom, ktorý sa okolo vybraného kúsku spustí, alebo jednoducho značkou resp. logom, ktoré predáva tak nejak automaticky.
Jednou zo sérii, ktoré si vybudovali štatút artefaktu, je aj zákazková produkcia momentálne najlepšieho klubu sveta - Uppsala BGK. Pod patronátom jej ústrednej postavy, Carla-Johana Rynera, každý rok vznikajú tzv. výročné lopty s rozpoznateľným klubovým znakom, ktoré sa ihneď po uvedení na trh stávajú horúcim tovarom vyhľadávaným medzi drvivou väčšinou aktívnych minigolfistov. Nehovoriac o tom, že staršie série sa dnes predávajú za cifry, ktoré často krát vyrážajú dych.
Prečo to spomínam? Lopta s označením Uppsala 2015 z produkcie 3D totiž nedávno (po dlhšom vývojovom štádiu) prišla na trh. To je síce vždy malý sviatok, ale šok spôsobila predovšetkým informácia zverejnená pár hodín po spustení predaja, že lopta je už vypredaná - priznávam, že nič podobné nepamätám. Obzvlášť, ak sa bavíme o väčších produkciách (cca. 300 kusov) akou táto zaručene bola. Pikantnosťou je aj to, že pár dní po uvedení, už ma loptička na "neoficiálnom" trhu cenu o niekoľko eur vyššiu ako v prvý deň predaja...